Pills, Amboe Amboe and some Luxury... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Julia Vogel - WaarBenJij.nu Pills, Amboe Amboe and some Luxury... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Julia Vogel - WaarBenJij.nu

Pills, Amboe Amboe and some Luxury...

Door: JuliaVogel

Blijf op de hoogte en volg Julia

29 April 2011 | Indonesië, Batavia


De malaria pillen zeg ik op de Mentawai al gedag, Wat een ongelofelijke troep. Bijwerkingen waar je u tegen zegt. Helaas ben ik niet lang zonder pillen want door het water uit de put in de ‘badkamer’ krijg ik een oorontsteking. Dus een kort ziekenhuisbezoek levert mij een grote zak met pillen, ontsteking remmers, pijnstillers, druppels en watten. (Vinden ze mooi hier, zonder enige dosis krijg je een hele apotheek mee naar huis, gratis.)
Het is dus even niet fijn, te warm overdag, te stil ’s ochtends als de mannen surfen zijn en de pijn, aiai. En dan ook nog te bedenken dat Odin het nodig vond te beginnen aan een verbouwing. Grote gaten in de muren van de badkamer, overal staal, beton, houten planken (verbouwen gaat op de Mentawai op z’n Mentawai’s (ik stond erbij en keek ernaar en mijn mond viel open, haha!)) Maja, het tijdverdrijf heet Dexter, een Amerikaanse serie die ik kijk op de laptop super spannend dus een goede afleiding.Toch mag ik niet klagen. Ondanks alles een fantastische tijd, lieve familie, prachtige eilanden, geweldige levensstijl. Niet te vergeten dat Seba heerlijk gesurft heeft, missie volbracht!!
De boottocht op de Amboe Amboe (“We bridge the nation”, en hoe!!!!) terug naar Padang, was iets bijzonders. De cabins waren vol, de tussenverdieping waar we op de heenweg sliepen ook, dus dan eindig je in het ruim. Hoe dat eruit ziet? Vrachtwagens, auto’s, ontelbare brommers, bananentrossen, eten, kippen, geiten, onbeschrijfbare goederen en een beschrijfbare geur. Tussen bovengenoemde spullen zie je mensen matjes uitrollen, bedjes klaarmaken, avondmaaltjes verorberen en slapen. De vloer plakt ontzettend en onder mijn schoenen zit troep, groen, onbeschrijfelijk vies. Terwijl er gepokerd word door ‘ons clubje’, dat nogal wat aandacht trekt, een man of 10 kijkt mee, probeer ik te slapen maar dat is lastig als je bij elke ademhaling de geur van bedorven vis, stront, olie, motoren, eten en mensen ruikt. Wat blijkt: op de heenreis hadden we geluk, want zoals net beschreven ziet de boottocht van en naar de Mentawai er gewoon uit. Niet te vergeten dat om 5 uur in de ochtend iedereen wakker geschreeuwd word door een gebed. Allah, nou fijn dat hij er ook is.
We blijven een nachtje in Padang, Padang food = is jummie!!! Een bezoek aan de markt en een fijn hotel met een echt bed en een nog echtere badkamer! Daar werd ik gewoon vrolijk van! De dag erop vliegen we naar de andere kant van het eiland. De plannen zijn geweizicht en we stappen op de boot naar Singapore! Een tocht van een uurtje brengt ons in een compleet andere wereld. Wolkenkrabbers, een mix van culturen, luxe, een heerlijk hotel, een bord vol mossels, Belgische friet met majo, cocktails aan de rivier. Straten afgeladen met mooie mensen, rijkdom, Gucci, Prada, Louis Vitton, Miu Miu, Diesel, Sephora, Dries van Noten, prachtige architectuur, orde en netheid. Netheid vooral, de straten zijn schoon, geen kauwgom op de stoep, geen rommel, geen stank. Een warme douche (de eerste in drie weken), een donzen dekbed, een flatscreen tv met FashionTV! YES! Dit kost wat maar mag ook wel even na het afzien de afgelopen weken. Een avond Chinatown en een concert aan het water met uitzicht op de hoogbouw. Singapore, Thank You!
Met verlengde visums gaan we weer op pad. Gelijk naar Borneo (inderdaad, Medan is van de baan, tijdgebrek) om daar orang utangs te spotten is te duur dus vliegen we naar Bali. Alweer. Gelukkig. Bali is leuk, gezellig, druk, maar ook rustig, mooi en gewoon Bali. Bali. Ja! Volmondig!
We komen de dagen door op de brommer, surfboard hangt netjes naast de brommer in de speciaal gemaakte beugels, tasje is gepakt met handdoekje, zonnebrand creme, boekje, spelletje backgammon en kaarten. Vrolijk zingend scheuren we van het ene prachtige strand naar het volgende nog mooiere strand. Na wat observatie heb ik het gedrag van Seba kunnen linken aan een dier. Want wat doet Sebas, eerst internet, kijken waar de beste golven verwacht worden, locatie(s) gekozen als een dolle spullen pakken, board kiezen en van een laag wax voorzien en met een noodgang richting de spot. Bijna rennend naar een hoog punt om vanaf daar kijken naar de golven, links, rechts.. een oordeel vellen. Steeds blijer worden, als laatste kijken waar de wind vandaan komt en dan met een noodgang het water in en aan mijn zicht verdwijnen.
Vroeger ben ik vaak met mijn oma naar de dierentuin geweest en ik bleef altijd een beetje hangen bij diertjes die ik erg ‘grappig’ vind. De stokstaartjes. Leeg voorgaande alinea nog een keer met het beeld van een stokstaartje in je hoofd. De toon is gezet…

We zijn een beetje lui, het heen en weer brommen, in de zon luieren en de korte slaap maken ons moe. Dus waren we te laat met het boeken voor de aanbiedingsvluchten naar Borneo, een reiswijziging, alweer!! Borneo boeken we zo snel mogelijk, maar eerst gaan we morgen met een bootje naar de Gili’s (drie ieniemienie eilandjes boven lombok), nog niet echt een idee wat we daar gaan doen maar de lonely planet verteld dat er op de eilanden geen politie is. Typisch Indo, op Bali teveel, een andere plaats geen. Ach. Het begint te wennen na een maand. Het ene eiland is rustig en niet toeristisch, het andere leeft van de drukte, het derde eiland is zo zo, niet te druk en niet te rustig. Dus we zullen het wel zien. In ieder geval staat het bekend om de witte stranden, de snorkel en duik gelegenheden en de surf. Het volgende verhaaltje zal de avonturen aanvullen.

Jullie maken me blij met de lieve reacties. Wie weet schrijf ik ooit nog een boek!


  • 29 April 2011 - 11:09

    Ebelie:

    Lullig zo`n oorontsteking. Hoop dat het je reis niet minder maakt en dat je nog wel het water in kunt. Ben benieuwd hoe de reis er verder uitgaat zien.
    Liefs, mama

  • 29 April 2011 - 12:40

    Roos:

    Leuk, nieuw voer ter afleiding... (ik heb geen zin meer om te leren!)

    Dexter is leuk!!! Goed om je tijd er mee te verdoen. Heb je tenminste nog iets als je voor de rest niks hebt.

    Lekker dat je weer terug bent naar Bali + aanhangsel, denk dat je nu wel een beetje begrijpt waarom ik Bali zo lekker vindt. Zullen we in de winter samen gaan? De planning is om daar naar toe te gaan voor een x aantal weken, Mike vanuit daar bookingen draaien in de omgeving en niet terug te keren naar Nederland voordat de winter voorbij is... hahaha

    Ik doe alleen niet aan basic vakanties... Dat je het maar alvast weet! Stoer dat je het wel zo doet. Ik zou het opzich nog wel kunnen, maar gewoon niet willen!!! ;-)

    Oh ja, hebben Ibiza weer geboekt... ;-) Eind juni, kom de dag voor mijn verjaardag terug, en dan heb ik nog lekker 1 1/2 week vakantie... Daarna 16 weken niet meer, maar goed dan ben ik ook alweer bijna klaar en dan heb je ook weer wat... ;-)

    Post je de volgende ook zo snel?

    Dikke kus

  • 29 April 2011 - 12:43

    Roos:

    Oh ja, nieuwe foto's...?!?!?!?

  • 29 April 2011 - 14:42

    Niels:

    wat ik me afvraag he juul... verkopen ze in singapore dan ook geen kauwgom?? is dat verboden??
    pfff, mensen daar willen toch ook weleens bellen blazen met hubba-bubba ofnie??

    :P

    noujah.. anyway.. de surfgroeten aan seb and enjoy it all!

    X

  • 30 April 2011 - 09:46

    Geeke:

    Zo dat was wel heel snel weer een verhaal.. Je verhalen maken me zeer nieuwsgierig naar daar!! Je kunt het mooi vertellen misschien moest je maar eens een boek schrijven ja.. ;).
    Geniet ervan en spreek je snel weer meisie..
    Dikke kuszzz (k)

  • 30 April 2011 - 10:56

    Julia:

    Het volgende verhaal word nog leuker!! Google the gili trawangan en ZIE waar het om bekend staat!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Julia

Nieuw-Zeeland en Australie!

Actief sinds 05 April 2010
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 36369

Voorgaande reizen:

09 Januari 2016 - 09 Januari 2016

Surftripjes

23 Maart 2011 - 23 Mei 2011

Bali Baby... and some other fabulous islands

24 April 2010 - 05 Juli 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: